19 februari 2013

Waarde van typemachine of schrijfmachine


De waarde van een typemachine hangt af van veel factoren. Allereerst is er een grote verscheidenheid aan merken en modellen. Van veel merken zijn er, zelfs al vóór de Tweede Wereldoorlog, letterlijk miljoenen verkocht. Veruit de meeste typemachines in Nederland zijn dan ook niet verzamelwaardig. Dat wil zeggen: er zal normaliter niemand bereid zijn er meer dan 50 euro voor te geven; meestal (fors) minder en vaak helemaal niets. Hieronder geef ik een (niet volledige) lijst van typemachines die respectievelijk niets, een paar tientjes, of 100 euro of meer waard zijn. 

Een Underwood 5 uit 1904. De typearmen slaan van voren tegen het papier. Van dit model zijn er miljoenen gemaakt. Huidige waarde: ongeveer 20 euro.

Typemachines die bijna niets of niets waard zijn

Dit geldt voor bijna alle na-oorlogse typemachines en voor vrijwel alle vooroorlogse modellen van Underwood, Remington, Woodstock, Royal, Olympia, LC Smith, Continental, Mercedes, Olivetti, Torpedo, Alpina, Triumph, Hermes, Rheinmetall, Adler, Optima, Halda, Erika, en Corona. Al deze typemachines lijken mechanisch erg op de Underwood 5. Dat wil zeggen, de typearmen slaan van voren tegen het papier (zie foto).

Een kleine inklapbare Corona 3 uit 1919. Ook bij deze machine slaan de typearmen van voren tegen het papier. Van dit model zijn er 700.000 gemaakt. Huidige waarde: ongeveer 30 euro.

Typemachines die een paar tientjes waard zijn

De meeste verzamelaars willen merken en modellen met een apart mechanisme, zoals typemachines met typearmpjes die niet van voren, maar van boven, achter of onder tegen de rol slaan, of die met een typewiel of ander element de letters op het papier zet. Deze machines zijn meestal al wat meer waard. Een Hammond, The Noiseless, Mignon, Blickensderfer, Empire, Oliver, Imperial A t/m D, Rofa, Remington (onderaanslag), Smith Premier (onderaanslag) of Yost (onderaanslag) brengt op Marktplaats al gauw meer dan 50 euro op, mits de typemachine in goede staat is. Maar ook dan zijn het model, het serienummer en andere details (bijvoorbeeld de kleur of het toetsenbordtype) belangrijk bij het preciezer kunnen bepalen van de waarde.

Een Hammond Multiplex uit 1914. Bij deze machine slaat een hamertje van achter het papier tegen de zogenaamde typeshuttle (midden). Toch zijn er hier meer dan 100.000 van verkocht. Waarde: ongeveer honderd euro.

Typemachines die minimaal 100 euro waard zijn

En dan zijn er de nóg zeldzamere machines die (in goede staat) 100 euro of zelfs (veel) meer dan dat kunnen opbrengen - de échte collector’s items:
Dat geldt voor de meeste voorloorlogse indextypemachines (dat zijn typemachines zonder toetsenbord) en, om slechts enkele gewilde modellen te noemen: de Brooks, Caligraph, Chicago, Commercial Visible, Crandall, Daugherty, Densmore, Emerson, Fitch, Ford, Franklin, Granville automatic, Hamilton automatic, Kanzler, Lambert,  Moya, Munson, National (onderaanslag), North’s, Pittsburg 10, Postal, Polygraph, Salter, Sholes & Glidden en Williams.  Er zijn vele tientallen bijzondere machines, maar allemaal hebben ze gemeen dat het mechaniek niet lijkt op dat van een gewone typemachine, zoals de eerder genoemde Underwood 5.

Een Williams 2 Academy uit 1905. De typearmen slaan van achter én van voren met een sprinkhaanachtige beweging op het papier. Hier zijn er slechts enkele duizenden van gemaakt. Huidige waarde: minimaal een paar honderd euro.

Ook bij al deze collector’s items geldt dat model, staat, serienummer en andere details veel verschil kunnen maken bij het bepalen van de verkoopprijs. Mocht je thuis één van bovengenoemde zeldzame typemachine hebben staan, of een andere machine met een bijzonder mechanisme, mail dan voor een vrijblijvende taxatie één of enkele foto’s van de typemachine naar schrijfmachine@yahoo.nl .

29 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb thuis een Royal Portable uit 1926 staan. Kunt u me vertellen wat de waarde van deze typemachine is?

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
schrijfmachine zei

Beste Douwe,

Kijk eens op marktplaats, daar kun je voor 20 of 30 euro best een redelijk werkende Underwood 5 vinden.

Anoniem zei

Ik heb een smith premier 10 b, is die typmachine nog iets waard? en kan ik 'm nog gebruiken, hij verkeerd in goede staat.

Anoniem zei

Hallo,

Ik heb in 1994 een knal gele triumph tippa gekocht. Ik weet niet uit welk jaar hij komt maar hij ziet er nog steeds splinter nieuw uit en werkt ook nog super.
Weet u wat deze ongeveer waard is nu?

Anoniem zei

Wat is de waarde van een Ideal typemachine uit 1910?

schrijfmachine zei

Zonder foto's is het voor mij erg moeilijk een waardeindicatie te geven. In plaats van hier te reageren daarom liever mailen naar schrijfmachine@yahoo.nl

dank!

Anoniem zei

Hallo,

Ik heb hier een olivetti valentino s staan, weet u hier de waarde van. Alles werkt nog goed.

Vriendelijke groet.

www.vbcom.nl zei

Hallo, mijn vader is onlangs overleden en we zoeken een goede plek voor zijn oude typemachines. Hij heeft destijds bij Remington gewerkt in Den Bosch en hij is nadien altijd thuis blijven knutselen aan typemachines. Met vriendelijke groet,

José van Berkum (0613883560)

Anoniem zei

Ik heb een goed werkende Torpedo - Simplex staan met lint en in voorgevormde houten kist
de mooi gegolvde houten bovenkant vermeldt ook in mooie letters Torpedo - Simplex.

Wat waard?
verneem het graag,
Ollga

Jes zei

Oeh wat leuk dat ik dit vind. Ik heb een oude typmachine van mijn opa en zou daar graag meer over te weten komen. Het is een Continental met serienummer 589523-IV.

Ik zou hem ook heel graag laten opknappen, weer helemaal goed werkend. Ik heb tot nu toe geen adres gevonden. Heeft iemand een idee waar ik de typmachine zou kunnen laten opknappen?

Unknown zei

Voor een film die speelt in de 20er 30er jaren zoek ik een aantal werkende typewriters. Ze moeten het doen . Weet iemand een verzanelaar? Wil ze in bruikleen of huren , ze blijven dus eigendom van de eigenaar

Inge zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Unknown zei

Beste heer/mevrouw, kunt u mij een inschatting geven van de waarde van een portable remington Het serienummer is NK80746
#1 april 1928. Het is een ivoorkleurige typemachine en de originele gebruiksaanwijzing zit er nog bij.

Unknown zei

Ik heb een everest K2C de luxe nieuw in koffer.... enig idee wat die waard is?

Unknown zei

Ik heb van een kennis de vraag gekregen om te informeren wat men nog kan verwachten over een oud typemachine(UNIS tbm de Luxe t) hoeveel zij ervoor betaald kan krijgen wanneer zij dit zou kunnen verkopen?
Het is in goede staat met een reserve lint er bij.

Unknown zei

Hallo , ik heb laats via marktplaats een olivet gekocht en weer werkend gekregen , maar alleen de inkt is op of uitgedroogd , kan u mij misschien vertellen waar ik deze rollen kan kopen , ?ik zou het erg leuk vinden Als ik er mee kan typen weer
B.v.d

Anoniem zei

Beste heer, mevrouw,
Ik heb een oude Electron typemachine
Over dit merk kan ik niets terug vinden.
Zou ik u een email mogen sturen met wat foto’s zodat u wellicht kunt vertellen wat deze ongeveer waard is..
Bvd

Unknown zei

Leuke site die ik nog niet eerder was tegengekomen. Complimenten!

Inderdaad waarde zit er niet aan de oude schrijfmachine maar wel een historische waarde een gevoelswaarde. Misschien raar gezegd, wat een gek er maar voor geeft.

In het schrijfmachine museum Sjoch in Gytsjerk zijn een 250 oude schrijfmachine te bewonderen.
Ook onderhoud en reparatie van oude machines is mogelijk maar maak dan even een afspraakje of stuur een foto van de machine met de vragen of klachten naar joch-museum@hotmail.com en misschien kan ook ik u helpen. Wie weet.

Ryk van Dijk

Unknown zei

Hallo via Marktplaats een Underwood typemachine gekocht.
Er staat een nummer in 567283-12.
Ik vind geen informatie is hieraan af te leiden welk type ik heb en het bouwjaar.
Alvast dank.
Jos

Unknown zei

Gevonden een Remington Standard 12 serienummer LP47291
Wat ik begrijp is dat de waarde afhankelijk is van "wat de gek er voor geeft".
Laat ik eens beginnen te overwegen of ik hem werkend (schoon) wil laten maken.
Wat zou dat gaan kosten? Bij benadering uiteraard.

Met vriendelijke groet,
Bert van der Waal

Unknown zei

Op zolder heb ik een remington junior riter gevonden in zo'n koffer.
Nu ben ik op zoek naar serienummer, kan iemand mij vertellen waar ik deze kan vinden? En weet iemand ook of deze nog waarde heeft?

Met vriendelijke groet,

Jannie Takens-Brink

Annelies zei

Ik heb een bolletje voor een schrijfmachine. Etiket op het doosje: Triumph Royal Imperial. Is daar belangstelling voor?

schrijfmachine zei

Beste mensen, het is heel moeilijk om zonder foto's een typemachine te taxeren. Als je wilt weten wat je typemachine waard is, stuur dan een mail met foto's naar schrijfmachine@yahoo.nl. Met vr gr Frank

Anoniem zei

Ik heb een oude typemachine van Remington van ongeveer 100 jaar oud thuis
Hoe veel waard is hij?

Anoniem zei

Ik heb zojuist foto's gemaild van een chinese typmachine.

Anoniem zei

Heeft u reactie ontvangen? Ik vraag mij af of deze site nog actief is.

schrijfmachine zei

Ik heb u gemaild; had wat problemen met toegang tot Yahoo. Dat is nu opgelost.

Anoniem zei

Hoi allemaal. Kan iemand me helpen met een prijs voor een Underwood typemachine?? Mijn oom heeft eer 1 staan en wil hem verkopen.