10 april 2006

Nóg een keer


Vorige week, toen ik de toetsen uit de Blick haalde en ze daarna één voor één schuurde, kon ik eigenlijk niet wachten met het weer in elkaar zetten van de typemachine. Ik was namelijk erg benieuwd of ik nog zou weten hoe en waar alle deeltjes zouden moeten zitten. Dat was ook één van de redenen dat ik niet alles had losgeschroeft. De andere reden daarvoor was dat de schroefjes te vastgeroest zaten. Dit weekend had ik echter de tijd (en zin) om het nog eens te proberen, wetende dat het me al eens gelukt was alles weer op zijn plek in elkaar te zetten (zie vorige posts). De directe aanleiding hiervoor was dat ik ontdekte wat voor enorm effect een polijst-middeltje had op het metaal en aluminium van de Blick. De zwarte troep die op het frame zat en er eerst nauwelijks afging met alcohol, verdwijnt nu vrij gemakkelijk met de polijstcreme, die ik bij de plaatselijke gereedschaphandel kon krijgen. Daarom besloot ik om alle toetsen en onderdeeltjes weer los te halen, zodat ik alles 1 voor 1 goed kan oppoetsen.

Bij dezelfde gereedschaphandel kocht ik gelijk twee goeie schroevendraaiers, aangezien de goedkope tweedehands schroevendraaiers die ik op de markt had gekocht meer schade aanrichtten dan dat ze schroeven losdraaiden. Samen met veel 3 in 1 kruipolie, kracht en zweet kon ik zo een aantal schroeven tóch nog loskrijgen, zodat ik nu overal nóg beter bij kan.

Nu ik alles weer helemaal uit elkaar heb gehaald, zelfs nog meer dan de eerste keer, ben ik begonnen met het schoonmaken van de plaatsen waar ik eerder niet bij kon en het polijsten van de afzonderlijke delen. Van elk onderdeeltje heb ik een foto gemaakt (die ik niet zal plaatsen; beetje saai) zodat ik straks weet waar en hoe het op de Blick zat. De losgehaalde onderdeeltjes heb ik op het balkon gelegd (zie fotos).

Verder heb ik van de week nog een Remington gekocht op ebay.de en heb veel gelezen; alle ouwe "ETCetera"´s (tijdschrift over typemachines) die op internet staan: hier .

Geen opmerkingen: