16 april 2006

fotoloze update

Ik heb vorige week al een post geprobeerd te plaatsen, maar toen die helemaal af was kon de server niet meer gevonden worden, dus probeer ik het nu opnieuw, maar wel wat korter en eerst in Word opslaan dit keer...
Ik heb de Blick in anderhalve dag weer helemaal in elkaar gezet. Door alles eerst uit elkaar te schroeven kon ik beter bij de aluminium framedelen komen om deze zo te kunnen polijsten. Het polijsten van de geschuurde toetsen had niet veel nut; dan moet er blijkbaar toch iets van chroom opzitten. Het op de plek drukken van de toetsen (en springveertjes) was niet gemakkelijk in mijn eentje; maar uiteindelijk zaten ze allemaal waar ze horen te zitten en kon ik weer ademhalen. Hoewel de Blick weer in mekaar is gedraaid moet er nog wel het één en ander aan gebeuren. De schoeven aan de rechterzijde van de kar krijg ik namelijk nog steeds niet los. Ik ben nu in Ulft, maar eenmaal terug in Barcelona wil ik de kar toch een paar dagen in de kruipolie laten liggen; kijken of de schroeven dan iets beweeglijker worden. Zo niet, dan moet ik op zoek naar iets agressievers.
Ik heb besloten de kop van de Blick, waar de letter-cilinder en bijbehorend mechanisme inzitten, helemaal met rust te laten. Waar ik bij kon heb ik schoongemaakt en met alcohol ontvet en daarna met kruipolie doorspoelt. Het mechanisme beweegt weer goed en daar gaat het om. Dat het van binnen niet blinkt maakt natuurlijk niet zoveel uit. Nadat ik de laatste schroef er weer had ingedraaid ging het typen nog een beetje moeilijk, maar na even goed kijken hoe de toets-mechaniek precies werkt, zag ik dat er een veer aangespannen kon worden, waardoor weliswaar de toetsen iets stijver staan afgesteld, maar de kar nu wel zonder uitzondering (of, nou ja, bijna zonder uitzondering) meebeweegt. De rode pijltjes op de foto geven de afstelschroef en veer aan die verticaal onder de Blick doorloopt. [foto uploaden lukt niet; komt ander keertje]

Ik heb vorige week ook eindelijk een kantoorboekhandel gevonden die printcalculatorinktrolletjes te koop had, die (volgens ingewijden) als Blick-inktroller kunnen worden gebruikt; wel na het op maat te hebben geknipt natuurlijk. Ik weet helaas nog steeds niet hoe de letter-cilinder op het papier hoort te schrijven, want de inktarm zit klem tussen de cilinder en een ijzertje dat het papier geleid. Wát en óf ik iets moet bijbuigen moet ik nog zien uit te vinden. Fotos op internet en in het boek over Blickensderfer hebben me tot nu toe niet veel wijzer gemaakt.
Richard Polt mailde me trouwens nog dat de Remington portable die ik vorige week gekocht heb niet een geheel zuivere nummer 1 is. Want hoewel de Remington geen linker shift-toets heeft (het belangrijkste uiterlijke kenmerk van een nummer 1) geeft de hoeveelheid ruimte tussen het frame en de toetsen aan dat het een nummer 2 zou zijn. Als ik hem binnen heb stuur ik hem het serienummer op om uitsluitsel te krijgen. Niet dat het veel uitmaakt, maar ach...

Geen opmerkingen: