28 maart 2006

Foutje...


Zondagmiddag stond grotendeels in het teken van het herstellen van een zaterdag gemaakte fout. Is een beetje moeilijk in woorden uit te leggen, maar een foto (links) kan wat meer duidelijk maken. Ik had de roller namelijk teruggeduwd in de typemachine, maar met de stang áchter zo´n cilindervormig dingetje dat ervoor zorgt dat de roller heen en weer kan glijden. Resultaat was dat ie muurvast zat. Één en ander kon ik ook maar moeilijk herstellen, omdat veel schroeven totaal vastgeroest zaten (en zitten). Na een goed uur kijken, wikken, wegen en wrikken kreeg ik de stang van zijn plek en kon de roller verschoven worden. Dit nooit meer!! (dus vandaar de fotos, als herinnering). Op de foto rechts zie je hoe het wél moet.
Daarna heb ik nog wat van de onderkant gepoetst en geschuurd; namelijk de bel (op de linker foto in mijn hand) en zo´n lange staaf die onder de hele onderkant doorloopt en nogal roestig was (op de foto van boven naar beneden lopent). Op de linker foto vóór het schoonmaken, op de rechter foto erná. Nu de rest nog...

Daarna heb ik de kop eraf gehaald, wat volgens de kleinzoon van de uitvinder moeilijk zou moeten gaan, zie zijn beschrijving, maar het ging eigenlijk vrij simpel, vergeleken met andere verroeste schroeven die wél echt muurvast zitten. Op de onderste drie fotos zie je hoe dat ging.

Ik weet nog niet of dat ik alle toetsen één voor één los kan halen; zal wel moeten, denk ik, om hem echt weer mooi te krijgen; nu ziet het er allemaal nogal roestig uit...

Geen opmerkingen: